Kommer krampen og tar deg ?

10.05.2019

MUSKELKRAMPE  

Mange av mine klienter kommer innom og nevner dette problemet...og sammen har vi undret oss ... derfor tenkte jeg å skrive noen ord om nettopp - KRAMPE. For lurer en , så lurer nok fler...

Når krampen slår til ...
Når krampen slår til ...

Nå er utesesongen i gang og med dette kommer klienter til meg med endel smerte plager. En del plager går igjen, og i dag har vi bla. undret oss litt over dette med krampe... Undrer en og to seg, så er det nok enda flere, var tanken min for dette innlegget... :-)

Krampen oppstår plutselig, og ofte om kvelden/natten. Smerten kan variere på en skala fra det som føles som et stikk til det som pååleves som en intens og forferdelig smerte. Varigheten kan variere fra noen sekunder til flere minutter, og den kan også gjenta seg flere ganger før muskelen klarer å slappe av.

Alle muskler kan bli utsatt for krampe, men vanligst er forsidelår, baksiden og eller forsiden av leggen og foten. Leggkramper er en svært vanlig tilstand. Den forekommer hos ca. 50% av alle over 50 år, og det er ikke noe kjønnsforskjell.

Årsak til krampe kan være graviditet, åreknuter, åreforkalking, diabetes, stoffskiftesykdommer og sykdom i nervesystemet, men oftest skyldes det fysisk eller psykisk stress.

Den eksakte mekanismen kjenner vi ikke til, men det tenkes at det kommer av unormal stimulering av muskelen. En ser at krampe oppstår oftere i sliten muskulatur. Dårlig form eller trening, konkurranser med høy belastning øker derfor sannsynligheten for at krampen skal slå til. Dårlig uttøyning kan også være en faktor.

Dehydrering kan også bidra til krampe , særlig hvis væske og salttapet er stort. Natrium er viktig for at musklene skal få rette signaler om å trekke seg sammen. Underskudd på natrium og væske kan irritere musklene og få dem til å trekke seg sammen ukonrollert. Lite mineraler som bla. magnesium, kalium og kalsium kan også gi krampe ifølge noen. På dette feltet trengs mer forskning, men det er verdt å nevne at noen opplever forbedring ved å ta et mineral tilskudd.

Endel medisiner ka også gi krampe som bivirkning eks. på dette er vanndrivende og kolesterolsenkenede medisiner som inneholder stetiner.

Tips til lindring av krampe :

- Noen har god effekt av en vakuum kopp under foten.

- Å strekke ut muskulaturen, kan også hjelpe. Prøv feks terapeutisk stretching hos CaMuskel, eller at vi kombinerer dette med annen behandling. Du får også tips til strekk øvelser til å gjøre hjemme, dersom du ønsker.

- Noen kan ha god hjelp i en varm dusj, med strålen rett mot krampestedet.

- intermitterende vakuumterapi ( som kan bestilles på CaMuskel) har vist seg å være til god hjelp for de som sliter med kramper og urolige bein. Tilbakemeldingene har vært at det oppleves mindre krampe, klientene blir lettere i beina og de får ut laktat fra muskulaturen = god restitusjon

- Massasjeterapi alene eller kombinert med Muskel & ledd aklupunktur i bla. m.gastrocnemius, kan være effektivt.

- ikke ha tungt /stramt teppe over beina når du skal sove

- Noen er hjulpet med å ha noe i enden av senga så beina ikke bøyes nedover, eller å heve senga


BESTILL TIME FOR LINDRING AV KRAMPER