Pilates

      En filmsnutt om Joseph Pilates

Jeg har startet på min reise til sertifisert Pilates instruktør! Utdanningen tar jeg hos Pilatespilotene i Oslo etter Body Balance sitt program. Neste steg i utdanningen er å sette opp praksis timer/kurs. Dette gleder jeg meg stort til !!

For meg startet pilates reisen med et ønske om egen tilfriskning. En lang periode med psykisk og fysisk stress endte med et BRAK og et smell i den berømte "veggen". Jeg gikk fra en viljestyrt og ekstremt aktiv hverdag, hvor hyppige treningsøkter både på senter og ute var en stor del av livet, og muligens en flukt ... til ingenting...kroppen sa stopp, og vilje var ikke lenger nok... Uforståelig for de som ikke har vært der, men ubeskrivelig tøft for alle som har måtte kjenne på denne maktesløsheten.

Bedre og bedre dag for dag. Med tiden har det heldigvis blitt gradvis bedre . Det ble for voldsomt å hoppe rett ut i store treningssentre/saler, masse folk og støy i tillegg til treningen som skulle utføres.... så jeg begynte å lete etter andre alternativer. Alt er ikke for alle , og det er faktisk helt greit. Jeg hadde vært borti pilates etter min graviditet for 15 år siden, og begynte igjen å tenke på denne typen trening som jeg visste var effektiv uten mye støy . Da jeg ikke fant mange slike alternativ i omegn, og allerede driver en klinikk for mennesker med plager og smerter i kroppen - bestemte jeg meg for å ta utdannelsen selv.  Jeg håper med dette å kunne hjelpe andre som har kjent på noe av det samme som meg, eller som bare vil prøve seg på en fantastisk treningsform . 

Gruppene og oppfølging. Gruppene er på maks 6 personer , dette for å kunne følge opp og tilrettelegge øvelsene for hver enkelt. Vi er og skal være forskjellige, vi har forskjellige utfordringer og det er forskjell på dagsformen. I pilates tar vi dagen som den den er , og jobber ut fra der kroppen er i øyeblikket. 

Pilates fokuserer på å engasjere hele kroppen i sine øvelser, også sinnet. Hver øvelse har fokus på pust, riktige bevegelser og effektive bevegelsersmønstre. Pilates styrker kjernemuskulaturen, bedrer balanse og koordinasjonsevnen, og reduserer stress. 

Øvelsene er trygge når man gjør de riktig, og passer for alle i alderen 10 - 100 år.  Pilates fokuserer på å lære å bevege seg bedre, som gir en gevinst i hverdagen for alle. Joseph Pilates ble kjent i New York ved at boksere og dansere som var blitt skadet, ble rehabilitert over forventning etter deres skader. 

Hovedprinsippene i pilates er; Pust, konsentrasjon, kontroll, sentrering, balanserte muskler, rytme/flow, engasjere hele kroppen og avspenning.

Vil du bli med på timer med meg, eller har du spørsmål ? Ta kontakt på post@camuskel.no, eller meld deg på et kurs som legges ut. Det kan også settes opp private timer for en eller flere. 

VELKOMMEN